Egy hamis vízesés a kedvenc tereptárgyam
ebben a kivágásban,
ebben a járkálásba csomagolt öreg süteményben,
itt.
A felére apadt folyót nézem
a platánok alól,
a lakótelep mellett,
ahol, csak azért, hogy veszélyes legyek,
a bicikliúton sétálok,
és nevető, integető turisták jönnek szembe,
a belváros felé, valamelyik
azt kiabálja, még sosem járt ebben a városban,
mit kéne megnézzen,
jégkrémet eszem,
én őket nézem,
és akkor,
hogy igen, például nekem még mindig
az a hamis,
furcsára épített,
klór- és penészszagú,
ócska vízesés,
amit tizenhárom éves koromban
láttam először,
és meg voltam róla győzve,
hogy egész egyszerűen a legszebb dolog
a világon,
mert a hangja igazi volt,
az a kedvenc helyem itt,
mert akkoriban még tudtam,
mi a legszebb a világon.
Klór- és penészszagú. Vízköves.
De hát jöttek a napok,
az egyszerre, ritmusra villogó ablakok,
kívülről látszott, mindegyik mögött
ugyanazt nézik,
és éjszakáink fejjel lefelé lógatva mártogatnak minket
mibe is
még mindig.
Ma már csak annyi bizonyos,
hogy a kutyasétáltatók nevetése
éjfél körül elhal.
És olyankor már
csak a hamis dolgokat szeretem,
mert a valódi dolgok megviselnek
a valódiságukkal,
kizsigerelnek, agyonnyomnak,
uszályok és vonatóhajók,
téglák, rakpart,
citromlé,
rövid és hosszú valóságok,
minden sok lesz,
és nincsenek eszközeim a valóság megfékezésére.
Azt a vízesést évekkel ezelőtt kikapcsolták,
ebből is látszik.
Innen szép.
Akár az évszakok torlódása,
a lerakódó tanácstalanság a kéregben,
és a macska a szembe ház ablakában,
ahogy elmélyülten beszél a varjakhoz.
Odakint
szél ügyetlenkedik
a nyújtózkodó gallyak közt fönnakadt
maradék délutánnal,
ilyenkor
az eső szagát sem zavarja,
hogy talán sosem jártam ebben a versben,
ebben a versben,
amiben itt, ezen a ponton,
itt alszik valaki, mint amit kikapcsoltak,
talán klórszagú,
talán csíkos pulcsiban,
és épp most
a platánokon túl,
a panelházak mellett,
csak az álomban hallatszó zajjal,
valami felszáll.
ebben a kivágásban,
ebben a járkálásba csomagolt öreg süteményben,
itt.
A felére apadt folyót nézem
a platánok alól,
a lakótelep mellett,
ahol, csak azért, hogy veszélyes legyek,
a bicikliúton sétálok,
és nevető, integető turisták jönnek szembe,
a belváros felé, valamelyik
azt kiabálja, még sosem járt ebben a városban,
mit kéne megnézzen,
jégkrémet eszem,
én őket nézem,
és akkor,
hogy igen, például nekem még mindig
az a hamis,
furcsára épített,
klór- és penészszagú,
ócska vízesés,
amit tizenhárom éves koromban
láttam először,
és meg voltam róla győzve,
hogy egész egyszerűen a legszebb dolog
a világon,
mert a hangja igazi volt,
az a kedvenc helyem itt,
mert akkoriban még tudtam,
mi a legszebb a világon.
Klór- és penészszagú. Vízköves.
De hát jöttek a napok,
az egyszerre, ritmusra villogó ablakok,
kívülről látszott, mindegyik mögött
ugyanazt nézik,
és éjszakáink fejjel lefelé lógatva mártogatnak minket
mibe is
még mindig.
Ma már csak annyi bizonyos,
hogy a kutyasétáltatók nevetése
éjfél körül elhal.
És olyankor már
csak a hamis dolgokat szeretem,
mert a valódi dolgok megviselnek
a valódiságukkal,
kizsigerelnek, agyonnyomnak,
uszályok és vonatóhajók,
téglák, rakpart,
citromlé,
rövid és hosszú valóságok,
minden sok lesz,
és nincsenek eszközeim a valóság megfékezésére.
Azt a vízesést évekkel ezelőtt kikapcsolták,
ebből is látszik.
Innen szép.
Akár az évszakok torlódása,
a lerakódó tanácstalanság a kéregben,
és a macska a szembe ház ablakában,
ahogy elmélyülten beszél a varjakhoz.
Odakint
szél ügyetlenkedik
a nyújtózkodó gallyak közt fönnakadt
maradék délutánnal,
ilyenkor
az eső szagát sem zavarja,
hogy talán sosem jártam ebben a versben,
ebben a versben,
amiben itt, ezen a ponton,
itt alszik valaki, mint amit kikapcsoltak,
talán klórszagú,
talán csíkos pulcsiban,
és épp most
a platánokon túl,
a panelházak mellett,
csak az álomban hallatszó zajjal,
valami felszáll.
Simon Márton (1984-)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése